Västanvinden, Agnes & Klara

Västanvinden spelar svängig folkmusik som inbjuder till dans och rörelse.

Västanvinden

Med den ovanliga sättningen munspel, klarinett och cittern har trion ett unikt sound som ger en ny inramning åt traditionella låtar. Musiken hämtas inte sällan från gamla notböcker eller arkivinspelningar som gruppen sedan tolkar på sitt eget unika sätt. Trion bildades på Kungliga musikhögskolan i Stockholm där samtliga medlemmar studerar eller har studerat.

Västanvinden gästas på scenen av dansduon Agnes & Klara. Tillsammans utforskar de samspelet och kommunikationen mellan musiker och dansare.

På konserten kommer även Västanvinden att släppa sitt rykande färska debutalbum!

Erland Westerström (munspel) är ansedd av många som en av Sveriges skickligaste munspelare och är den ende munspelaren med högskoleutbildning i svensk folkmusik. Erland är född och uppväxt i Stockholm men har en förkärlek för låtar från Jämtland, Medelpad och Härjedalen. 2019 blev han riksspelman på låtar från Jämtland. Erland är skivaktuell med sin solo-CD ”Andas!” som släpptes våren 2020.

Albin Myrin (klarinett) är en ung och lovande klarinettist med rötterna i den västgötska låttraditionen. Efter utbildning vid Eric Sahlström Institutet i Tobo omfattar Albins repertoar låtar från stora delar av Sverige men även Norge, där hans fokusområde är traditionen från Lom i Ottadalen.

Lovis Jacobsson (cittern) är en erfaren knäppinstrumentalist med musikaliska rötter i både Sörmland och Värmland. Lovis har flera års utbildning inom folkmusik från musikhögskolan Ingesund, Skurups och Malungs folkhögskolor och KMH i Stockholm och har spelat på flera välkända scener och festivaler i Sverige som Linköpings folkmusikfestival, Umefolk, Stallet, Folkmusikens hus och Ransäterstämman m.fl.

Agnes & Klara

Agnes & Klara är en dansduo som uttrycker och spelar svensk folkmusik med kropparna som sina instrument. Duon består av Agnes Rodhe och Klara Andersson som båda har dansat och spelat folkmusik i många år. De har båda utbildat sig genom att gå danskursen vid Eric Sahlström institutet och kandidatprogrammet i danspedagogik med inriktning folkdans vid Stockholms konstnärliga högskola. Efter examen våren 2019 bildade de dansduon Agnes & Klara för att gemensamt fortsätta fördjupa intresset för dans och musik och våren 2020 hade de premiär av “En danskonsert” som visades i Malmö. Båda två har ett stort intresse av att utforska dans konstnärligt samtidigt som de njuter av att få snurra lekfullt i timmar på danskvällar och stämmor. Agnes och Klara undervisar också i dans, både tillsammans och separat.

English version

Västanvinden play groovy folk music that invites you to dance and movement. With the unusual setting of harmonica, clarinet and cittern the trio has a unique sound that gives a new frame to traditional tunes. The trio was formed at The Royal College of Music in Stockholm where all of the members either study or have studied.

Västanvinden will be joined on stage by the dance duo Agnes & Klara. Together they explore the communication between musicians and dancers.

At the concert Västanvinden will also release their debut album!

Agnes & Klara is a dance duo who plays and expresses Swedish folk music with their bodies as instruments. The duo consists of Agnes Rodhe and Klara Andersson who both have been dancing and playing folk music for many years. They have had their education in the dance course at the Eric Sahlström institute and bachelor in folk dance pedagody at Stockholm university of the arts. They also teach in dancing, both together and separately.

Erland Westerstöm – Harmonica

Albin Myrin – Clarinet