Bolivia Kommittén Norrköping

Bolivia Kommittén Norrköping (BKN) är en förening som grundades 1977 med syftet att samla och synliggöra vad som hände under 70-talet militärdiktaturer i Latinamerika.

BKN tror att verklig förändring sker i vardagen. Att broar mellan människor är nyckeln för förståelse och empati. Att alltid stå upp för vad som är rätt, allas lika värde och rättigheter. Vi uppnår det genom att var och en av oss bidrar med det man kan, där vi förstår och bryr oss om varandra och våran omgivning. BKN jobbar aktivt med kärnfrågor som integration, informationspridning och solidaritet. Vi har en dansgrupp för alla åldrar som driver våran kulturverksamhet, en radiogrupp för att nå ut med nyheter och information och andra grupper som driver vårt arbete framåt. Dansgruppen dansar olika danser från Bolivia. Allt från de hoppiga danserna från låglandet i Amazonas regionerna till de färgglada danserna från den höga bergkedjan Anderna. För oss är dansen ett viktigt verktyg att visa och dela med oss av våra traditioner och kultur, men också ett sätt att bygga gemenskap medmänniskor emellan. Trots att vi är en boliviansk förening är majoriteten av våra medlemmar från andra länder. Vi är stolta över att ha denna mångfald i föreningen.